PinkWeb Podcast: Vijf tips om weerbaarder te zijn tegen cybercrime

Geplaatst op 12-10-2022 in Blogs

Bij Visma | PinkWeb staat cybersecurity hoog in het vaandel. Bij alles wat wij doen, houden wij rekening met jouw online veiligheid. Wij kunnen niet altijd over je schouder meekijken, ook al worden steeds meer bedrijven het slachtoffer van cybercrime. Daarom delen we graag onze top 5 tips om jouw kantoor en data te helpen beschermen met PinkWeb.

 

Onze collega’s Harmen Thiewes en Marvin Jansen hebben hierover een podcast opgenomen. Luister hem hieronder via jouw favoriete kanalen. Liever lezen? Harmen heeft de belangrijkste punten ook voor jou uitgeschreven.

  Luister via Spotify
    Luister via SoundCloud

Luister naar de PinkWeb Podcast over cybersecurity

 

Tweefactorauthenticatie

Eén van de beste tips die we kunnen geven: stel tweefactorauthenticatie in. Hiermee voorkom je dat iemand enkel met een gebruikersnaam en wachtwoord kan inloggen op een account. Een hacker heeft dan immers óók nog een code nodig die alleen jij hebt of kunt ontvangen.

Veel systemen bieden deze optie. Ook binnen PinkWeb kan je makkelijk instellen of de tweefactorauthenticatie voor jouw gebruikers staat ingesteld als aan, uit of optioneel. Dit kan je doen bij jouw beheerdersinstellingen bij “Tokens en rechten”. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, dan kan je altijd contact opnemen via support@pinkweb.nl.

Upload map

We zien helaas nog regelmatig dat wordt gevraagd om vertrouwelijke informatie via de mail aan te leveren. Eén van de meest voorkomende datalekken is het verkeerd invullen van het aan-adres. Daarnaast is e-mailverkeer niet altijd versleuteld en wordt belangrijke informatie niet centraal en op een beveiligde locatie gedownload en opgeslagen.

Met PinkWeb kun je veilig bestanden delen én laten aanleveren. Wij raden aan om bij elke klant minimaal 1 map aan te maken met de naam “Upload”. Dat kun je heel makkelijk en snel instellen voor al je cliënten of een selectie. Het handigste is om een standaard mappenstructuur aan te maken en deze te koppelen aan een cliëntgroep.

Lees hier meer over het maken en delen van een mappenstructuur

Integraties

Met behulp van integraties zorg je ervoor dat documenten automatisch vanuit bronsystemen worden gedeeld. Daardoor heb je minder kans op fouten door handmatige stappen en de kwaliteit van data blijft gewaarborgd. Het kan onderweg niet bewerkt worden want de data gaat over een beveiligde verbinding van A naar B. Daarnaast bespaart het ook gewoon veel tijd en moeite.

Bekijk al onze geavanceerde integraties in de PinkWeb App Store

Stel rechten goed in

Iedereen alle rechten geven klinkt misschien handig, maar veilig is het zeker niet! Role Based Access Control is de term die wordt gebruikt om aan te geven dat rechten van een gebruiker zo worden ingesteld dat het precies voldoende is voor de taken, rol en verantwoordelijkheid van deze persoon. Als een account gehackt wordt, dan heeft de hacker maar beperkte rechten. Nog steeds erg vervelend, maar minder vervelend dan wanneer de hacker direct alles in het systeem kan zien en aanpassen.

Informeer medewerkers met best practices

Voor al onze tips geldt: neem je medewerkers mee in de genomen maatregelen of best practices. Wanneer je dit niet doet, kan er weerstand ontstaan of worden omwegen verzonnen die soms nog veel onveiliger zijn. Leg daarom goed uit waarom het belangrijk is om je aan de afgesproken processen en maatregelen te houden. Je zult merken dat die dan vanzelf net zo normaal worden als het op slot draaien van je voordeur thuis!

Harmen Thiewes, Visma PinkWeb

Harmen Thiewes is Security Officer bij Visma | PinkWeb. Hij is verantwoordelijk voor de zorg en uitvoering van het informatiebeveiligingsbeleid van Visma | PinkWeb en weet hier dan ook alles van. In de PinkWeb Podcast gaat hij dieper in op bovenstaande tips.

Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet en neem contact met ons op via support@pinkweb.nl. Wij helpen je graag verder!

Offerte aanvragen

PinkWeb is niet voor niets het meestgebruikte klantenportaal in de accountancy. Met onze oplossingen kun je in één herkenbare en veilige omgeving documenten uitvragen, delen en ondertekenen. 24/7 en vanaf iedere plek, zonder te hoeven kiezen tussen gemak en veiligheid.

We automatiseren alle tijdrovende en handmatige werkzaamheden, waardoor je veiliger en efficiënter werkt. Zo houd je tijd over voor betekenisvol contact met je klanten en help je hen met wat ze écht van je nodig hebben.

Liever eerst een demo? Plan hem hier!

 

Om een zo goed mogelijke offerte te maken, hebben wij een paar gegevens van jou en jouw bedrijf nodig. Na het versturen van het formulier nemen wij zo snel mogelijk contact met jou op.


Vraag hier jouw nieuwe koppeling aan

Vraag hieronder direct jouw gewenste koppeling aan. Twijfel je nog? Neem dan ook zeker contact met ons op om te kijken of dit pakket bij jou past. Je kan dit doen bij jouw Customer Success Manager of door het formulier in te vullen op onze contactpagina.