Harold zette de stap van developer naar consultant

Geplaatst op 30-06-2020 in Medewerkers

Harold Vreeswijk is consultant bij PinkWeb. Maar wist je dat hij hiervoor onderdeel uitmaakte van ons team development? Harold maakte begin 2019 de overstap naar consultancy omdat hij graag meer met klanten wilde werken. ‘Ik krijg er energie van als ik mensen echt verder kan helpen met onze oplossing. Als ik een betrouwbare partner kan zijn voor onze klant.’

Je werkt inmiddels anderhalf jaar officieel als consultant. Hoe bevalt het?

Heel goed. In het begin moest ik wennen. Het is een andere manier van werken, maar ik zie ook veel parallellen. De techniek blijft techniek, of je nou developer bent of consultant. Het inrichten van een koppeling of exports maken van gegevens zit soms tegen development aan. En wat ze bij development ‘epics’ noemen, zijn bij consultancy projecten. Het grote verschil is de menselijke factor. In deze rol is techniek het kleinste onderdeel. De uitdaging is meestal hoe je mensen meekrijgt in de uitrol van Client Online. We zijn nu bezig met verandermanagement. Dat neigt bijna naar psychologie. Ontzettend interessant.’

Hoe helpt het ‘ex-developer’ zijn jou in je dagelijkse werk als consultant?

Je bent als consultant de schakel tussen het product en de klant. Dankzij mijn ervaring als developer weet ik goed wat er aan die ‘productkant’ gebeurt. Ik weet wat koppelingen onder water doen en wat de collega’s bij development bedoelen wanneer iets bijvoorbeeld (nog) niet mogelijk is. Het is voor mijn gevoel met een technische achtergrond makkelijker om die vertaling naar de klant te maken. Dit heeft in de loop der tijd al heel wat frustraties voorkomen.’

Wat vind je specifiek leuk aan je werk als consultant?

Het leukste aan dit werk vind ik dat je een klant naar een hoger niveau kunt tillen. Het geeft een kick wanneer je iemand kunt helpen om het maximale uit onze oplossing te halen. Veel mensen denken: ik word klant en dan kan ik documenten accorderen en dossiers delen en gaat alles automatisch naar de Belastingdienst. Handig. Maar dat is het topje van de ijsberg. Er kan veel meer. Zo heb ik meegemaakt dat een klant die alles al in het portaal deed nog wel in Excel-lijsten bijhield welke aangiftes ze op welk moment voor iedere klant hadden gedaan. Terwijl je dit gewoon in de online omgeving kunt bijhouden, mét automatische herinneringen. Je moet het alleen instellen. Dat is waar wij ondersteunen. Samen kritisch kijken naar je processen en wat je kunt automatiseren in Client Online.

‘Ik wil mensen echt verder helpen’

Hoe zou je ‘Harold de consultant’ in een aantal kernwoorden omschrijven?

Oef, lastige vraag. Sowieso gestructureerd en heel precies. Ik werk in Monday (project management tool, red.) en houd daar alles in bij. Klanten kunnen dit inzien en weten dus precies waar ze aan toe zijn. Ik ben ook duidelijk in mijn communicatie, als iets bijvoorbeeld niet mogelijk is dan laat ik dat liever zo snel mogelijk weten, zonder eromheen te draaien. En behulpzaam. Mijn belangrijkste doel in deze functie is om mensen te helpen.

Heb je voorkeur voor grotere of kleinere klanten?

Ze zijn allebei op een eigen manier leuk. Bij grote kantoren is al veel geregeld en is het werk iets makkelijker. Hun wensen zijn vaak uitgebreider en dat is uitdagend. Maar kleinere kantoren zijn leuk omdat ze minder weten en je ze een beetje kunt verrassen. Ik was recent bij een klant die telkens vroeg: Is dit ook mogelijk? En ik kon steeds ‘Ja, dat kan’ antwoorden. Uiteindelijk waren ze zo omver geblazen dat ze vroegen ‘Wanneer kunnen we beginnen?’ Tegelijkertijd is er bij kleinere kantoren soms weinig voorbereid. Bijvoorbeeld het CRM-systeem niet op orde. Dat is jammer, want dan lukt de implementatie ook niet goed.’

Zijn er mijlpalen of implementaties waar je extreem trots op bent?

Er is al een heel aantal implementaties waar ik erg trots op ben, vooral de klanten die nu als ambassadeur willen optreden voor PinkWeb. Dat is een overwinning. Of de trajecten bij klanten die ons product al langere tijd hadden, maar die het nog niet echt gebruikten. Ik vind het mooi om te zien dat die klanten uiteindelijk toch het nut zien van onze oplossing en het wél gaan inzetten. Mijn doel is om een goede en betrouwbare partner te zijn, die zo onafhankelijk mogelijk meedenkt met de gebruiker. Zijn er vragen? Dan kunnen ze bij ons terecht. Dat vind ik ook passend bij het imago van PinkWeb. De betrouwbare en onafhankelijke partner die je adviseert in gebruik van je portaal en eventuele koppelingen. Met als uiteindelijke doel om een accountantskantoor écht verder te helpen.’

 

Harold op zijn thuiswerkplek. Ook hij werkt nu vanuit huis en dat betekent dat hij klanten online begeleidt. Dit gaat gelukkig goed. ‘Je mist soms de dynamiek van live contact, maar ik heb alle middelen om onze klanten op afstand te helpen.’

Offerte aanvragen

PinkWeb is niet voor niets het meestgebruikte klantenportaal in de accountancy. Met onze oplossingen kun je in één herkenbare en veilige omgeving documenten uitvragen, delen en ondertekenen. 24/7 en vanaf iedere plek, zonder te hoeven kiezen tussen gemak en veiligheid.

We automatiseren alle tijdrovende en handmatige werkzaamheden, waardoor je veiliger en efficiënter werkt. Zo houd je tijd over voor betekenisvol contact met je klanten en help je hen met wat ze écht van je nodig hebben.

Liever eerst een demo? Plan hem hier!

 

Om een zo goed mogelijke offerte te maken, hebben wij een paar gegevens van jou en jouw bedrijf nodig. Na het versturen van het formulier nemen wij zo snel mogelijk contact met jou op.


Vraag hier jouw nieuwe koppeling aan

Vraag hieronder direct jouw gewenste koppeling aan. Twijfel je nog? Neem dan ook zeker contact met ons op om te kijken of dit pakket bij jou past. Je kan dit doen bij jouw Customer Success Manager of door het formulier in te vullen op onze contactpagina.